Tuesday 12 March 2013

LINUS 2.0 - Ujian Lisan


Dalam memperkasakan Sistem Pendidikan Kebangsaan, salah satu daripada Bidang Keberhasilan Negara (NKRA) yang telah direncanakan oleh pihak KPM ialah LINUS. Perkataan LINUS ini sendiri adalah merupakan akronim atau pun singkatan daripada "Literacy and Numeracy Screening". 

Bermula pada tahun ini, KPM telah pun memperkenalkan LINUS 2.0 yang merupakan kesinambungan daripada LINUS terdahulu. Berdasarkan kepada surat daripada KPM yang sampai ke sekolah, LINUS 2.0 ini perlu dijalankan kepada semua pelajar tahun 1, 2 dan 3. Ujian lisan dan ujian bertulis WAJIB dijalankan mengikut kehendak KPM berdasarkan kepada surat yang telah diterima. Tidak seperti dulu di mana LINUS dahulu hanya dijalankan kepada murid yang tidak melepasi 'Tahap Menguasai" iaitu murid Linus, dan Linus Tegar.

Oleh itu, LINUS 2.0 ini dimulakan dengan ujian LISAN. Ujian ini hendklah dilakukan dalam tempoh yang ditetapkan iaitu bermula pada 10 Mac hingga 19 April 2013.

Guru-guru boleh mendapatkan dokumen lengkap mengenai LINUS 2.0 di SINI. Dokumen yang dimuat naik hanya berkaitan dengan Ujian Lisan Literasi dan Numerasi.

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...