Sunday 28 April 2013

PROTIM & MODUL ASAS MENGIRA 2013

Apa itu PROTIM?

PROTIM dikenali sebagai Program Pemulihan 3M iaitu (membaca, menulis dan mengira). Subjek yang berkait rapat dengan program ini ialah subjek Bahasa Melayu dan Matematik. Program ini dijalankan kepada murid-murid yang belajar di tahun empat dan lima.

Siapa muridnya?
Murid yang terpilih ialah murid-murid yang lemah dalam asas 3M. Setelah 2 hingga 3 bulan murid berada di dalam tahun 4 dan 5, murid-murid akan menduduki ujian diaknostik yang dikenali sebagai Praujian PROTIM. 

Jangkamasa?
Ujian ini akan berlansung dari bulan Mac hingga Oktober.

Cara Pelaksanaan?
Bagi Praujian untuk Matematik, ujian mempunyai 4 bahagian iaitu bahagian tambah, menolak, darab dan bahagi yang mana setiap bahagian mempunyai 10 soalan. Murid yang gagal menjawab betul 8 daripada 10 soalan, akan dimasukkan ke dalam kelas PROTIM. Jika murid itu gagal bahagian darab, dia akan menduduki kelas PROTIM untuk menguasai darab sahaja dan sebaliknya. Ujian yang dijalankan hendaklah adil dan tegas dan guru yang mengendalikan ujian ini tidak dibenarkan untuk menolong murid.

Siapa pengedali Kelas PROTIM?
Guru Matematik dan Bahasa Melayu yang dilantik oleh sekolah untuk membantu murid menguasai asas 3M. Guru PROTIM akan bekerjasama dengan Guru Pemulihan sekolah.


Dalam menjalankan Kelas PROTIM, pihak KPM telah menyediakan modul sebagai panduan kepada Guru PROTIM menjalankan kelas bimbingan dalam memulihkan masalah yang dihadapi oleh murid. 


MODUL PROTIM - ASAS MENGIRA

 




0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...